Novinkou v G Suite je přidání motivů (Themes), prvku průřez (filtrů, Slicers) a nového grafu pro výkonnostní KPI ukazatele (scorecards). Všem tvůrcům „dashboardů“ přinesou více možností při jejich tvorbě v Google tabulce. Vím, teď zajásají pracovníci v korporacích, stejně tak systematičtí tvůrci všemožných přehledů a nástěnek. Pojďme se podívat proč.
Citované prvky dovolí o něco lépe rozvrhnout nebo nadefinovat “dashboard” – česky řečeno nástěnku, resp. stránku s přehledem klíčových ukazatelů. Osobně jsem využíval možností Google Data Studia, ve kterém jsem si tyto přehledy vyráběl a napojoval je například na Google tabulku (o tom napíši zase někdy příště, řeším tak jednoduché agendy na úřadě městyse).
Pro demonstraci jsem vyrobil fiktivní tabulku s prodejem bytů ve třech českých městech po jednotlivých měsících. Reálně si můžete zmiňované prvky, jejich chování vyzkoušet v reálu (odkaz vede na testovací Google tabulku).
Pro grafické sladění používejte v Google tabulce motivy, themes
Každý si dokáže představit výhody použití motivů, šablon. Volbou předdefinovaného motivu ušetříte čas a nebudete „graficky“ tápat. Ladění vzhledu a stylu nástěnky uděláte na dva, tři kliky. Vše se vám podstatně zjednoduší. Předdefinované motivy, šablony najdete v menu Formát.
Ovládací prvek průřez, slicers v Google tabulce
Jedná se o šikovný dynamický prvek, který umožní filtrovat prezentovaná data. Filtry samozřejmě v Google tabulce existují od nepaměti, tak o co vlastně jde?
Prvek rozbalovacího seznamu prováže s daty v konkrétním sloupci a libovolně jej umístite v Google tabulce. A pak už jen filtrujete a filtrujete a filtrujete… Na přiloženém obrázku vidíte dva prvky průřezu pro filtrování měsíce a města. Prvek průřez najdete v menu Data.
Nový styl grafu rychlého přehledu, uhmmm prostě takové výkonnostní kpi ukazatele, scorecards
Nově přidaný prvek grafu rychlého přehledu jednoduše dovolí vypíchnout klíčové hodnoty. Ne že by jste je nedokázali zobrazit i před tím, ale nové řešení je mnohem přímočařejší. Ušetříte nějaký ten čas při návrhu a jako bonus dostanete vzhled prvku, který je pro KPI indikátory všeobecně používaný. Prima je možnost porovnání s předchozím obdobím, nebo předchozí sadou hodnot.
Krok k vyšší efektivitě?
Zajímalo by mne, co si o novinkách v Google tabulce myslíte? Najdete pro ně použití? Máte v hlavě scénáře využití? Klidně mě napište nebo pošlete ukázky použití.
Víte že v Google tabulkách nemusíte zůstat jen u naznačených možností. Můžete využít automatizací pomocí Google scriptu. Můžete načítat informace z jiných webových stránek. Můžete napojovat formuláře atd. Kontaktujte mne, pokud si o uvedených možnostech budete chtít nezávazně promluvit.